torsdag 15 september 2011

Minnen och Nostalgi..


En skola efter klockan fyra.




Så som himlen ser ut


en tisdag över skolans


kommunala korridorer


Klockan fyra i oktober


Strax innan det mörknar


och det luktar från bespisningen


av halvhjärtad husmanskost


och löven ligger klistrade


mot marken


Mitt arbetsbord

Mina skatter finns med på jobbet!



...eller bara en arbetsplats. Visst väcker skolan många känslor. Lycka. Hat. Smärta. Kärlek. Vänskap. Glädje. Skratt. Gråt.

För mig är det väldigt roligt att få arbeta på den skola där jag tillbringade hela högstadiet. Komma tillbaka med ny energi och styrka. I mångt och mycket ser det likadant ut förutom att personalrummet ligger mitt i hjärtat av skolan. Två (!) lärare finns kvar sedan jag gick där.

För mig var det inte givet att bli lärare. Jag älskade att jobba med människor och valde vården. Att ta prover och lägga om sår var grejen för mig trodde jag. Det gick bra ända tills barnen kom. När jag åkte hem från jobbet tog jag det med mig. Grubblade och vände och vred.

Nu har jag sadlat om och när alla barnen var små bestämde jag mig för att börja plugga. Efter 4½ år var jag äntligen klar. Och nu stormtrivs jag med jobbet. Visserligen åker jobbet med hem och förvisso grubblar jag och vänder och vrider på saker och ting men jag gillar jobbet!

Kram Anna

6 kommentarer:

  1. Vilket underbart inlägg. Plötsligt var man tillbaka i skåphallen. Där stod man och spanade och doftade Fenjal :-)

    Ha det gott

    SvaraRadera
  2. haha, ja och jag hade Nivea i skåpet och läpparna var vita. Kanske, kanske gick HAN förbi och dagen var räddad!

    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. Söndermarken! Och härliga Lycke....

    SvaraRadera
  4. Ja, så är det Anders!!!

    När börjar du blogga då?

    Kram Anna

    SvaraRadera
  5. "En hemmapappas bekännelser"

    Nej bloggande är nog inget för mig

    SvaraRadera