torsdag 8 september 2011

Årets Blossa

Just som jag själv sitter och funderar på hur mycket glögg jag ska göra i år släpper Blossa sin årsglögg. Inte till försäljning utan vilken smak det handlar om. Ibland tycker jag att glögg ska smaka glögg men sedan blåbärsglöggen kom är jag väldigt fast i den! Årets glögg Arabica. Kaffe. Visst låter det spännande. Jag gjorde en förhandbeställning på hemsidan.

Blossa beskriver den på sin hemsida:

13N54’20.11”89W43’33” Mellanamerika. Högsommar. Temperatur: 32°C. Luftfuktighet: 87%. Vidsträckta plantager vilar i skuggan på kaffeodlingen Finca Las Delicias, El Salvador. Arabicaträd sträcker sig mot solen. Samtidigt i Sydeuropa: Eftermiddag. Lätt bris. Solmogna druvor slumrar i tunga klasar på vinodlingarnas sluttningar. Tre sorter väljs omsorgsfullt ut för att förädlas och färdas långt bort. Sverige. Temperatur: -10°C. Rimfrost. I den nordliga midvintern sker det omtumlande mötet; två vita viner bryter av mot den rundade Arabicasmaken, medan det tredje förstärker kaffets karaktär. En ny upptäckt. En förening av mörkrostad elegans och Blossa starkvinsglögg.


Visst längtar man lite...


Kram Anna

3 kommentarer:

  1. Oj, läcker! Snygg flaska också.

    Jag har kvar fr förra året, den med saffranssmak. Blir glögg dåligt?

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Nej, jag tror inte den blir dålig! Jag har vänner som också gör glögg och (eftersom vi aldrig får någon kvar..) de säger att den blir bättre året därefter :)

    Finns det att köpa i USA?

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Du anar inte vilken glöggälskare jag är :-)

    Jag ser fram meot att smutta varm härlig glögg. Detta börjar jag tidigt med, väntar inte in december :-)

    Jag längtar således...

    Kram

    SvaraRadera