fredag 5 augusti 2011

Det är ohyggligt.

                                          Foto: MAGNUS WENNMAN  Aftonbladet



Ingen har väl undgått att bli berörd av dessa bilder. Mitt hjärta blöder när jag ser på barnen. Jag orkar nästan inte titta. Det är så fruktansvärt att det finns barn som svälter när vi överkonsumerar mat. Tänk bara på skolmaten som är nästan något häng och släng. På Marks Gymnasium utlovar de elever belöningar om det inte slänger maten. För mig betyder det alltså att man inte ska ta mer mat än vad man orkar äta upp eller vill äta upp. Vi alla borde bli bättre på detta.

12 miljoner människor lider av svält pg a torka. Det går inte att föreställa sig situationen här hemifrån. Jag beundrar de som arbetar inom Läkare utan gränser. Allt de får se och uppleva. Jag uppmanar alla som läser detta att skänka en timlön, det ska jag göra. Man kan bara hoppas att det mättar några magar. Jag skulle vilja samla dem alla i min trädgård och ge dem mat.. Det är inte så att jag vill verka redig och jag förstår att det är omöjligt att råda över regn som de behöver men jag önskar verkligen bistå med något. Dessa små varelser som är så hungriga. Dagens blogginlägg är inte någon avsiktlig propaganda utan en uppmaning till ALLA att sträcka ut en hjälpande hand.

SÅ HÄR KAN DU HJÄLPA


Skänk en valfri gåva via plusgiro 90 06 03-2 eller bankgiro 900-6032 och märk betalningen AFTONBLADET TIMME.
Sms:a TIMME till 72970 och du skänker en gåva på 50 kronor. Ange TIMME 100 för en gåva på 100 kronor och TIMME 200 för en gåva på 200 kronor.
Av en gåva om 50 kronor tillfaller cirka 45,62 kronor Läkare utan gränser. Resterande summa är avgifter där cirka 3,13 kronor går till mobiloperatörerna och cirka 1,25 kronor går till teknikleverantörerna.
Skänk en gåva via Läkare utan gränsers sajt www.lakareutangranser.se/timme

Till det här går dina pengarDin gåva går till Läkare utan gränsers akutfond, först och främst till Afrikas horn och i andra hand till andra akuta kriser i världen. Akutfonden hjälper Läkare utan gränser att agera snabbt, att arbeta där behovet av hjälp är som störst och att stanna kvar så länge hjälpen behövs.

Din timlön går till att stödja Läkare utan gränsers arbete under svältkatastrofen på Afrikas horn. Personalen ger medicin och specialkost särskilt anpassad för undernärda barn och föräldrar.
Hittills har Läkare utan gränser behandlat 7 000 barn i Kenya, Somalia och Etiopien.

Läkare utan gränser har 12 undernäringskliniker på olika platser på Afrikas horn, men också mobila kliniker som söker upp undernärda familjer på landsbygden. Personalen bistår även med allmän sjukvård och mediciner.

Läkare utan gränser står till hjälp med vatten i bland annat Dadaab-lägret i Kenya.
Delar av din timlön går även till Läkare utan gränsers personallöner och till supportfunktioner.




Kram Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar