fredag 30 december 2011

En resa genom 2011

Då var det dags för en sumering av 2011. Känns som mycket av det som hänt utspelat sig för flera år sedan men faktiskt rymts under detta året! Häng med på min resa genom 2011...

Januari.

Jag började med att skriva följande:

"Dels har Humlan hållit mig vaken och dels Signe i natt. Humlan hon var leksugen och Signe hade ont i örat. Så vi har tillbringat förmiddagen på jouren i Skene. Fortfarande tacksam för att slippa åka till Borås och sitta där i timmar. Men jag ställdes inför något som jag bävat för i flera år. När vi kommer ner till jouren hörde jag vem som hade jouren just i dag. Samma person som för åtta år sedan nästan berövade livet på Signes tvillingsyster. Jag blev illamående och visste inte om jag skulle vända om eller inte. Men för Signes skull höll jag masken"  Läs mer här


Januari är en sån där transportsträcka till våren. Vi hade galet mycket snö och vi fyllde termosar med varm choklad och mackor. Det blev många utflykter. Jag gjorde århundradets vurpa mitt på skolan mer om det kan du läsa här och här .

Jag, Anders och Åsa beställde konsertbiljetter till Uffe. Men dessvärre ställde han in alla konserter och my god så besvikna vi blev! Vi hade tänkt att sitta där på gräsmattan och skråla till "Rom i regn" och "Chans". Vi hade varit lyckliga och känt oss nöjda med det lite deprimerande fina. Hoppas dock på en konsert 2012

Jag bestämde att jag skulle spara mitt ganska så långa hår till påsk hade jag bestämt mig för. Jag kan avslöja att jag sparade det till jul! Nu är jag mycket långhårig men jag trivs med det. Natalie klippte lite toppar förra veckan.

Februari

Sportlovet hägrade med lite ledighet. Jag och Malin skulle dock inte vara lediga på det viset utan vi satte oss på planet till Wien. Bytte där för att några timmar senare kliva av på Larnacas flygplats. Det kändes som att möta en svensk varm vår. Natalie fanns givetvis där och första natten bodde vi hemma hos henne. Nästkommande nätter spenderade vi på Grecian Bay, ett lyxhotell där veckan innan hade haft fint sällskap i svenska landslaget i fotboll. Det kändes som om vi gick i Zlatans fotspår! Drack champagne till frukost och levde livet glada dagar en stund.

Anledningen till Cypernbesöket var ett EU-projekt och ett förberedande besök. Tyvärr blev resan inte detsamma då först Malin fick besked om en släkting i en allvarlig trafikolycka och jag själv ett besked som jag inte kommit över än. Det ofattbara hände. Sånt som inte händer när man är 12 år och har hela framtiden framför sig.Lovisas fina klasskamrat avled och jag kunde inte finnas för Lovisa. Befann mig hundratals mil hemifrån. Det blev turbulent hemma, Gabriella svimmade och bröt några revben och syskonen fick finnas till hands på ett sätt de inte var vana vid. Men jag är stolt över Lovisa vilken respekt hon visade sin vän. Ingen var beredd, det kom som en chock och jag besökte en förkrossad mor några dagar senare. Mitt hjärta vred sig varv efter varv. Det enda jag visst var att man ska ta tillvara på sina nära och kära <3. Lovisa gick bort till hennes familj. Lekte med småsyskonen. Kammade lillasysterns hår och bara fanns där för dem.

Jag drömde om våren. Försökte hitta vårtecken lite här och där.

Mars


Min underbara kollega Annika bestämmer sig för att pröva lyckan i Varberg där hon bott i många år. Hon slutar och saknaden är så stor, så stor. Här är mitt lilla avskedsord till henne. Vilken fin männsika det är i henne.

Fortfarande letar jag vårtecken och jag köper blommor som planteras ut på tok för tidigt.

Lovisa och klass 6A följde sin fina vän till sista vilan en fredag som jag aldrig glömmer. Du lilla ängel sov gott.

Hela månaden var i ett töcken. Ont. Allt gjorde ont. Dessutom flyttade sonen och hans fina flickvän ner till Cypern för att jobba över sommaren!

Fick en påminnelse om hur förädiskt det kan vara med bubbel. Fråga grannarna som inte ens hann smaka ;)

April
 
Oj vad det blommade av vitsippor! Det gjorde mig glad. Påsk firades med de gamla vanliga fina vännerna. Vi var hemma hos snyggosen Clooney. Det var galet varmt och vi satt i bikini ute och solade. Vi skrattade och sa att det känns som vi firar midsommar!! Tidningarna skrev hur mycket som helst om vårt påskgodis. Allt rött påskgodis som innehöll lushonor. Blä!!! Det fick mig att sluta äta röda godisar!
 
Boomer, våran vandrande pinne gick hädan efter flera skådespel där vi redan hade mer eller mindre begravt honom. Vilket djur och vilka skratt. Det var en följetång som många följde via facebook!!!
 
Vi bokade resa till Cypern. Med avresa 24 juni. Härligt med två sköna veckor vid Medelhavet!!
 
Maj
Clooney on the floor!

Moniker, Sofia, Åsa, Mia, Zlatan, Apple,Camilla
Clooney och Schlagerkungen. Själv är jag fotograf ;)
  
Mycket hände. Vi började med SM i bowling med trevliga kompisgänget! Min gode granne kunde inte sova. Mer om det kan du läsa här!
 
Var på en underbar modevisning utomhus. Shop Around The Corner stod för det nöjet och vi shoppade loss bland olika saker. Mycket skratt blev det!!!
 
Sedan följde en resa till underbara Ystad. Jag fick en ny liten stad att lägga till smultronställena. Jag blev förälskad från första stund. Vi var 10 personer som hoppade på tåget ner till Skåne. Vilken helg! Wow, säger jag bara! Dit ska jag igen. Bedårande vackert. Medans miljoner dårar sprang Göteborgsvarvet satt vi i trädgården på Hotell Sekelgården och drack öl och cider. Det var tider det! Låter det kul? Se bilder härifrån!
 
En regnig natt smög sig fyra inkräktare bort till den vita villan bakom kurvan. Trors regnet rullade vi ut 70 meters pappersmatta på jubilarens infart! Vi fnissade och inväntade den stora lilla tyskhundens jätteskall men de uppeblev. Tänk att vi kunde lura dem så! Vi knacka oss in på smörgåstårta och hade det mysigt inne i köket om natten! Att det ska vara så ljuvligt att fira 40 år!! Läs mer här om min fina vän som kommer ifrån Freschla!!
Till äran var vi bjudna dit och fick en annan är att se århundrades dansuppvisning av självaste Clooney. Tillsammans med Jennifer Lopez drog han "On the Floor" mitt på golvet. Alla var lika förvånade över Clooneys oanande talang för dans som numera är ett stående nummer vid alla festligare tillställningar!!
 
Bruna var vi tack vare det underbara vädret som maj bjöd oss på !
 
Juni
 
Tjejkvällar hos Malin och kollegieträff hos finaste Annika på Getterön överträffar varandra. Sommarlovet kom och det var galet välbehövt.  Vi drack Rosé på altanen och ljög för varandra! Wow, vilket väder! Folk gick runt och sjöng på Eric Amarillos sommarplåga " Vill du ligga med mig då"... många som inte ens förstod innebörden! Lite charmigt dock- eller inte!!!
 
Jag kokar jordgubbssylt och jordgubbssaft som aldrig förr..och det luktade ljuvligt i köket! Barnen tyckte plötsligt att både sylten och saften smakade jordgubb!
 
Jag fick saker att tänka på och efter ett himla dividerande och ältande bestämde jag mig för att byta jobb. Från en F-5 skola till en 6-9 skola där det gick gängliga tonåringar som var bästisar med mobiler. Som skränade högre än Uffe på sommarkonsert! Med finnar i ansikten och tjejer som ser ut de vore minst 17 år. Där skulle jag tillbringa min vardag! Men jag gillar kaxiga ungdomar med mobiler och finnar som ger svar på tal!
Det är här jag bestämmer mig!
 
Den 22 juni fyller jag 44 år och jag firas av familjen och grannarna samt 600 vänner på facebook. Helt otroligt och det är inte ens jämnt eller ojämnt!!
 
Två dagar senare tar jag med mig familjen och flyger till Wien. Visst känns resan bekant!! Men när jag tänker efter riktigt noga var det inte Wien utan Frankfurt. Wien var det på återesan!! Men hur som helst steg vi i land på Larnacas flygplats och dottern hämtade oss och vi åkte nercabbat i den ljumma juninatten genom ett stjärnklart Cypriotiskt landskap.
Vi var inte sena med att kast oss i ett dopp i Medelhavet dagen därpå. Kramkalas både med Natalie och sonen och hans flickvän. Underbart att ses!
Dagen därpå var det Midsommarafton och våra grannar familjen Selin/ Wiesner satte också ner sina fötter på cypriotisk mark och de åkte också nercabbat in i Paralimni. Där uppe på en terrass lika stor som min gräsmatta väntade vi på dem med färsk potatis, sill och svenska köttbullar!! En annorlunda midsommar men jag saknade inte Sverige just då. Jag kände mig lycklig! Saknade dock Gabriella som var hemma och städade och Kristofer som även han jobbade och slet. Det är det där med att ha hela familjen samlad <3
 
Vi besökta alla tänkbara stränder längst med Fig Tree Bay och Agia Napa. Sol, öl, skratt och kristallklara bad förgyllde vår tillvaro. Vi tog oss till Waterworld där Natalie arbetade över sommaren. De flesta i sällskapet kastade sig utför hemska vattenkanor medan en del mer stod och fegade! Barnen åkte á la Hannibal utför attraktionerna. Solen stekte och vi skrattade!!! Grannarna visade sig vara enorma vattendjur och jag framstod mer som en kaxig-när-jag-står-på-marken-kvinna!! Hua, vilka farter!! Jo, då jag provade någon attraktion men ville mer vara den som höll i kameran. Höll på att få hjärtsnörp när Lovisa och Filip kastade sig utför fritt fall som verkligen var fritt fall. Släng dig i väggen Skara Sommarland!! Den avdankade fotbollshunken åkte visst den och folk talar fortfarande om hur de trodde det var en tsunami som välde in över vattenlandet!! Mest för att det gick så fort!!
 
 
Juli

 
Vi stannar på Cypern några veckor. Grannarna åker hem efter en vecka. Vi umgås med Kristins mamma och hennes man. Jättetrevligt. Vi plockar stenar och fortsätter att besöka olika små stränder och dricker Keo och Leon i solgasset! Svalkande gott!
 
När vi kommer hem är det på med stövlarna och den ena kantarellen efter den andra plockades! Kunde knappt räckan liter till slut. Vi åt kantareller på bredden, höjden och längden. Mums vilken sommar!!
 
På torsdagkvällarna bänkade vi oss framför TV´n och njöt av Ernst. I alla fall jag!
 
Lite mer tjejkväll med Sara, Ansi, Maria och Malin. Mer Rosé och mer god mat!
 
Exakt en månad efter det jag fyllt 44 år visste hela världen vem Anders Behring Breivik var. Han, en ensam galen människa for ut till Utöja och sköt ihjäl 84 unga människor. Dessförinnan hade han utlöst en bomb inne i centrala Norge. En massaker som berörde mer än berörde. Tänkte inte på något annat. Bilder kablades ut i  världen och man fick höra gräsliga berättelser från överlevande.
 
Augusti
 
Många filmer sågs på bio. Vi fastnade för "Hur många lingon finns det i världen?". Underbar och mycket budskap. Vi fortsatte plocka svamp och kräftorna gjorde entré helg efter helg! Den årliga kräftisen med sotargänget gick av stapeln hos Schlagerkungen och hans tilltänkta. Speciella händelser kan du läsa här!
Hösten kom tidigt och sommaren kändes far away.
 
Nya jobbet påbörjades och jag fick ett mottagande som hette duga. Kände direkt att jag trivdes. Mitt arbetsrum fylldes av skratt och skratt och skratt!!
 
September

 
September inleddes med Sinnenas trädgård hemma hos Gabriellas pojkvän Johan. Hans mamma har ju som bekant en gudomlig trädgård. Lite bilder bjuder jag på här och här !
 
Vi firade Fredriks 40 årsdag en andra gång! Tänk vad skoj det är att fira!!
En söndag tog jag med Schlagerkungen och Mia och Kjell till Limmareds Värdshus och åt den berömda Snitzeln. Eller var det Schlagerkungen i sin hast som tog med oss! Tror det var så!
 
Lyckeskolan åkte på Årets Bokmässa och vi träffade massor av nya böcker men även en och annan intressant kändis! Fick en liten hälsning av Martin Melin eller RobinssonMartin eller helt enkelt Martin Melin!
Jag rodnade men som sagt jag bjöd på den lilla kommentaren i inlägget som sedan Martin kommenterade!! Här kommer den... skrolla ner till kommentarer! Direkt efter bokmässan minglade jag och Malin på E-tWinning i huset brevid. Vin och tilltugg och chans att komma ut på jobbshadowing!! Intressant men tiden fanns inte.
 
Lärde mig lite om betong på en gård i höstrusket i Björketorp.
 
Oktober
 
 
Lovisa blir tonåring! En liten bildkavalkad på henne här! 
Inför en kommande händelse hade vi oktoberfest med inslag av kilt och det var galet skojsigt att se dessa kiltar. Hemligheten tycks ligga i vad som döljer sig under eller vad som inte döljer sig under!!
 
Malin fyllde år och vi hade återigen en liten tjejträff som var otroligt mysig. Jag längtade efter julen och satte 20 liter glögg på jäsning! I slutet av oktober var den färdig och på oktoberfesten smakades den av för första gången! Åh, vilken jullängtan jag hade. Köpte alla inredningstidningar som kom ut i butikerna och planerade och förberedde. Är det konstigt att man slänger ut julen knappt när nyåret varit!!!
 
Min son blev sambo med sin Kristin och numera har de en jättefin lägenhet i centrala Kinna!
 
November

 
Regn och stormar avlöste varandra. Snön ville inte falla. Vi for till Tjolöholms slott för att gå på julmarknad och äta julbord. Köpte massvis med godis som var på tok för söt men är det gott så är det! Vilka deliaktesser det fanns att välja på. Glögg, korv, godis, hemstickade vantar och så mycket mera!
 
Skene Järn ordnade en tjejkväll men det var på tok för mycket folk i min smak och fast det var kändistät med grabbarna som jobbar i butiken uteblev den riktiga kändisen som brukar vara företagets dragplåster på tjejkvällarna.
Natalie meddelade att hon kommer hem och det fick bli årets julklapp till oss i familjen! Tjoho!
 
Vi var på århundradets inflyttningskalas! Wohoo!!! Men jag var sjuk i flera dagar efteråt!! Att man inte kan lära sig :)))  Det var galet roligt och värdinnan Monika var på sitt bästa humör!! Tack för den festen! Kommer att gå till historien...Önskar att Monika flyttar om i huset en gång i halvåret hädanefter!!
 
December

 
Julborden avlöste varandra. Var det inte Spinnaren så var det Valla eller så var det Valla igen. Den årliga glöggfesten hölls som vanligt hemma hos oss. Med julklappsleken lockar man fram sanningen i folk. En del väldigt tävlingsinriktade, en del vill bara att det ska vara över så man kan gå hem, en del vill spela hela natten och en del är ganska nöjda som det är! En epok som är mot sin ända tror jag mig tycka! Men sån är det. Vissa saker lever kvar och vissa går vidare.
 
Någon snö kom inte. Jo, visst lite grann som försvann lika fort.
Jullovet kom verkligen som ett paket på posten! Natalie kom hem. Vi umgicks och vi skrattade. Julen kom. Vi firade och firade i dagarna tre. En vecka gick fort när man har trevligt. Nu är hon hemma igen och vi går en nyår till mötes!
 
Några nyårslöften? Nej jag gör som Lotta i Skåne. Gör en lista vad jag ska göra och inte fokusera på vad jag inte ska göra. Tack för det Lotta!
 
 
Nu har ni varit med på en lång resa genom 2011 och jag hoppas 2012 blir en grymt härligt år med massor av spännande saker! Jag har fått chansen att lära känna så många fina människor genom bloggen och jag är er evigt tacksam ska ni veta.
 
Kram till Er alla och ett Gott Nytt År önskar jag er allihopa!! Anna ♥
 
 

14 kommentarer:

  1. Anna, Anna - vilken fin sammanställning. Vilket år! Vad det här hänt mycket.

    Jag blir inspirerad att kanske göra något liknande. Det vore något.

    Lottas lista är härlig. Så ska det vara More of allt!

    Jag är iallafall så glad att du bloggar och att vi hittat varandra det här året.

    Kramar!!

    SvaraRadera
  2. Å vilken otroligt fin sammanställning över året!!!! :-) Men du det känns som ett oerhört händelserikt år. med både underbara och ofattbart sorgliga händelser. Jag klickade dessutom vidare på den där länken till vad som hände med din dotter och läkaren och tycker det är skandal minst sagt! FY! Vilken TUR att det hela slutade lyckligt trots allt. Jag ryser i hela kroppen. Sådan ska ju bara inte få hända idag i ett modernt samhälle med välutbildade läkare och välutrustade sjukhus!
    Och Lovisas vän, det är så hemskt att jag har svårt att ta in det. Jag hoppas att familjen har bra stöd av nära och kära. Det är en förälders värsta mardröm!
    Hoppas nu att det kommande året kommer bli ett lika fint, men mindre jobbigt och sorgligt år.
    Kraaam!!!

    SvaraRadera
  3. Lotta. vad skoj det vore om du gjorde en sån sammanställning! Så roligt att läsa om andra tycker jag!
    Jag är också glad över att ha hittat dig härute blnd miljoner andra bloggar :))

    Salis, Den där händelsen med Agnes finns så djupt rotad i mig. Jag visste att en dag skulle jag träffa på honom men lika oförberedd är man.
    Lovisas vän, en total mardröm. Så oväntat och så fort. Alltså, jag tänker nästan dagligen på det. Men jag är faktiskt stolt över mina tre yngre barn-Agnes och Signe och Lovisa. De tar med sig Elins syskon ut och leker med dem på lekplatsen och jag hoppas och tror att det kan vara skönt för mamman som är ensamstående.

    Jag hoppas på ett bra och intressant 2012 och vi alla får skratta mycket :)

    Kraaam!

    SvaraRadera
  4. du grejar gb varvet galant det vet jag. Mkt sitter i huvudet faktiskt. Jag körde berlinmarathon med bara 1 endaste längretur 1,1mil hur det nu kunde bli så hm..kanske det var dumt att starta men resan var ju fixad och vet du jag gick i mål..gissa om jag känner mig stark efter det hihi! och diskbråcket försvann jag dödade väl det under den dagen hihi.
    kram på dig

    SvaraRadera
  5. Hahahah Tack för inspirationen!!!

    Jag ska göra mitt bästa :)

    Kram

    SvaraRadera
  6. Anna, vilket inlägg! Wow... Ljuvliga bilder! Härlig sammanställning!

    Jag önskar dig ett riktigt Gott Nytt År!!! Kraaaam Carin

    SvaraRadera
  7. Carina, detsamma till dig!!

    Kraaam! Anna

    SvaraRadera
  8. ANNA!
    Vilken årskrönika av bästa kvalitet!!
    SÅ fint sammanfattat.
    Jag ska göra min egen i nästa vecka. Brukar köra en sådan i ord och bild varje år. DIN krönika är fantastsiskt fin.

    Men vad mkt du hunnit med under året. Både det som är roligt, och mndre roligt...

    Agnes, så ofantligt sorgligt...

    Tack för en mkt, mkt fin krönika...

    Kramar!

    SvaraRadera
  9. Annika, tack för dina fina ord..

    Jag längtar tills din kommer!!!

    Spännnade läsning! Kram Anna

    SvaraRadera
  10. Fina Anna, vilket 2011! Fyllt med ofantlig lycka, ofantlig sorg och allt som finns däremellan. Och det är väl precis som våra liv och år ofta är - fyllda med både skratt och tårar. Även om vi skulle önska att det bara vore skratt. Men livets spelregler är ju inte sådana och någonstans i allt det där jobbiga och svåra växer det fram hopp, ljus och styrka som får skratten att bli ännu viktigare då de kommer. Tack Anna för en fantastiskt fin årskrönika!

    Nu är 2011 snart slut och ett nytt spännande 2012 väntar bakom hörnet. Ett år som vi kommer att fylla med mer av det vi tycker om Anna. Ett år då allt är möjligt!

    Ta hand om dig du fina och tack för att du finns där ute med din värme, entusiasm och stora, stora bloggfamn. Ser fram mot ännu ett härligt bloggår här hos dig!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  11. Tack Lotta för dina fina ord. Ja livet kantras av både roligheter och tråkigheter. Man får minnas i sitt hjärta.

    Men vi hoppas på mycket skratt av 2012 och jag ser fram emot ett härligt år inne på din blogg!

    Kram Anna

    SvaraRadera
  12. Vilken fin och kul att läsa krönika du gjort;) Gott Nytt på dig. Ses nästa år;) Kram

    SvaraRadera
  13. JA, det gör vi Johanna!

    Kram Anna

    SvaraRadera