torsdag 3 mars 2011

Tack för de här åren :)

Jag träffade henne för första gången för tre år sedan. Jag hade sett henne tidigare i skolkataloger och man la alltid märke till henne. En färgstark, snygg kvinna med underbara ögon. Henne skulle jag jobba tillsammans med i en förskoleklass. Behöver man säga att jag var grymt nervös! Hade verkligen inte någon erfarenhet av förskoleklass. Min utbildning sträcker sig dock från förskoleklass och upp till mellanstadiet som man igentligen inte ens får uttala numera! Jag drömde att jag försov mig första dagen och att jag inte planerat upp verksamheten! Jo,det började ju bra.

Vi träffades hemma i hennes, ja jag vet att superlativen haglar, smakfulla hus på Getterön. Allt såg ut att vara noggrant övertänkt och taget ur Lantliv eller Allt om hemmet. Jag drömde också om att få vakna i ett sånt hus och gå ut på altanen och få känna havslukten och se måsarna göra desperata försök att fånga ett byte. Lyckliga hon. Och en snygg man har hon dessutom också!

Vår själva arbetsrelation blev inte så värst långvarig då hon efter ett par månader blev erbjuden annat jobb på skolan som hon tackade ja till. Men en vänskap för livet blev det. Hon äger en sådan humor som gör Ove i Solsidan generad! Det har blivit många skratt och tårar, blickar och hyss de här tre åren. Vi har slängt käft i korridorerna, fajtats mot orättvisor och lekt med ungar. De kollegor som arbetat längre än jag på vår arbetplats kan gå i god för att det finns minst hundra skojiga historier om denna kvinna. Och varför är jag inte då förvånad *fniss* !!!
Nää för jag har hört berättelser om övergångsställen i Paris, mataffären i Veddige och om hemska halkolyckor på Hajen, om äventyr i Nice, simturer i Skiathos och mycket annat. Därför vet jag att allt är sant *fniss*.

Det är bara det att från och med nästa vecka är det andra människor som kommer att få ta del av allt detta. Som kommer att skratta med henne och höra roligt berättelser. Och jag kan garantera att de flesta och mesta från jobbet är så avundsjuka på dessa okända människor. Vilken skatt och vilken kollega de kommer att få. Grattis ni har vunnit högsta vinsten.

Inte bara vuxna myndiga kollegor har hon förgyllt tiden för. Tänk alla dessa barn som hon värnat om. Barn som haft lätt för sig men framför allt för de barn som har haft det tufft. Hon har gjort underverk och gör det fortfarande. Men en god kompetens, rättvis,sunt förnuft och en underbar kärlek till barnen har hon flyttat berg. Hon har gett leken en betydelse på vår skola.

Nu är en epok över och jag undrar vem man nu ska få alla goda recept av och goda råd, senaste modet och dråpliga historier?

Det har varit ett rent nöje att vara din kollega Annica! Gud, vad jag kommer att sakna dig! Lycka till!

When I find my self in times of troubles
Mother Mary comes to me.
Speaking words of wisdom
Let it be,

And in my hour of darkness
She is standing right in front of me
Speaking words of wisdoms
Let it be

Let it be, let it be
Let it be, let it be
Whisper words of wisdom
Let it be

And when the brokenhearted people´
Living in the world agree
There will be an answer
Let it be

For though they may be parted
There is still a chance that they will see
There will be an answer
Let it be

And when the night are cloudy
There is still a light  that shines on me
Shine on until tomorrow. Let it be

I wake up to the sounds of music
Mother Mary comes to me
Speaking words of wisdom, Let it be

Let it be, let it be
Let it be, let it be
Whisper words of wisdom
Let it be






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar