onsdag 15 december 2010

Gäster, vårdpersonal och goda kollegor!

Eftersom vi bara har en bil skjutsar jag K till jobbet på morgonen. Kvart över fem åker vi. Idag hände det något speciellt när vi var på väg till bilen. Bakom husknuten kom det fram ett rådjur som gick lite mot oss precis som om den undrade vart vi hade maten. Jag brukar slänga ut lite äpplen i en zinkskål, men mest för att det är dekorativt i juletider. Men numera har zinkskålen blivit en matskål åt Bambi. Det kändes gemytligt när han stod där helt stilla och bara tittade på oss! Jag hade Olle med ute men han såg den inte. Han hade fullt upp med att komma in i bilen så att han inte skulle bli kvar hemma när vi åkte! Men jag såg att han fick upp näsan och vädrade lukten!

Ja, annars är det inte många som är uppe den tiden. Jag har sett att en bekant står vid samma busshållplats nästan varje morgon. Jag tror mig veta att hon numera arbetar på Borås Lasarett nu när Skene stängde. Jag beundrar henne. Stå där halv sex i vinterkylan för att åka bussen in till stan och sedan göra livet bättre både för dig och mig om det skulle behövas. Jag tycker att alla som jobbar i vården är fantastiska! De sliter dag och natt. Julafton, nyårsafton, lördag som söndag. Året runt. Säkert upplever de mycket roliga saker också men ändå. När jag jobbade i vården för massor av år sedan tyckte jag det var jobbigt med arbetstiderna. Det passade inte in i vår familj. Det blev därför ett ypperligt tillfälle att göra något annat. Jag tog ofta med mig jobbet hem. Tänkte på sjuka och dåliga människor. Numera har jag ett yrke där jag också tar med mig jobbet hem. Inte så att jag enbart menar att sitta hemma och rätta matteböcker osv..men det finns saker i skolan som man också funderar på hemma.

Sex dagar kvar till min älskade dotter kommer hem på besök i 9 dagar! Som jag längtar. Vi ska hitta på massor av roliga saker tillsammans. Hon brukar vara ganska så uppbokad när hon kommer hem men man får njuta av de tillfällena som blir där i mellan!

Nästa vecka händer många spännande saker....

Nästa ämne handlar om en färgstark, underbar och genomtrevlig kollega på jobbet Den beskrivningen skulle passa in på många av kollegorna men denna kollega är speciell. Vi har bara arbetat ihop i de 2½ åren jag varit på Stommenskolan men vad vi har skrattat ihop. Men nu ska hon sluta... När hon berättade detta igår blev jag både glad och ledsen. Jag vet ju att hon vill slippa pendla men gud vad jag kommer att sakna dig Annica! Du kommer att lämna stora avtryck efter dig.
Det finns en annan färgstark, underbar och genomtrevlig kollega som jag saknar som då inte är på jobbet just nu. Skönt att veta att hon är på bättringsvägen och att hon kommer tillbaka. En människa som alltid kommer att ha en speciell plats i mitt hjärta. För hur det än är när man är nyutexaminerad lärare så är det skönt att ha någon, som kan allt på sina fem fingrar, som man kan luta sig mot och få svar på allt man undrar över. Tur att jag vet att hon kommer tillbaka i alla fall.

Ett kärleksfullt hjärta är den sannaste visdomen! Kram Anna

2 kommentarer:

  1. Hej Anna!

    Visst är det mysigt när naturen kommer så där nära som ett möte med ett rådjur? :) Ok, jag får väl erkänna att här hemma kan de bland vara lite väl närgågna och jag är väl inte den gladaste prick på jorden då de äter upp alla mina blommor. Men fina är de att titta på. :)

    Vad härligt att det inte är så långt kvar tills dottern kommer hem. Årets bästa julklapp alla kategorier kan jag tänka mig? :)

    Fina kollegor är guld värda och jag förstår att du kommer att sakna din kollega mycket, men jag tror också att ni kommer att fortsätta hålla kontakten och odla er vänskap. :)

    Ha en fin kväll Anna och sköt om dig!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Hej Lotta!
    Ja, på våren gillar jag inte att de kommer fram och äter upp påskliljor och dyl. som man planterat!!! Men söta är de i alla fall!!

    Dottern är efterlängtad ska du veta!!! Tur det finns internet, sms och Skype!!

    Hoppas du inte har det alltför stressigt i julbestyren. Nu känner jag att jag själv slår av på hastigheten!

    Ha en bra torsdag! Kram

    SvaraRadera