söndag 10 juli 2011

Vänner för livet VS Ytliga bekanta


"Duuu... man får se till att välja sina vänner med omsorg... och så får man lära sig att skilja på vänner och bekanta... vänner är de som finns där i ALLA lägen... som pratar MED varandra och inte OM varandra och särkilt inte skit... som tyc...ker om en för den man är... eller trots att man är som man är... bekanta är dem man kan umgås med då och då och ha trevligt ihop med... det är dem man kan säga upp bekantskapen med när de inte är trevliga att umgås med mer... kram på dig!!!"


En facebookvän hade på sin status skrivit om vänskap och om vänner som sviker. Vänner som inte själva kan säga till en vad som är fel utan sitter och snackar med andra om det. Han hade i alla fall fått ovanstående kommentaren av en kvinna. Jag tycker svaret är så klockrent och säger allt. Mycket tänkvärt faktiskt. Jag hoppas det ordnar sig för honom och att han hittar sina"rätta"vänner.

Det där att man pratar MED varandra och inte OM varandra är en självklarhet som vänner. Nu ska jag inte slå mig på bröstet och säga att jag är bättre än någon annan men jag försöker att göra det. Jag har några få vänner som jag kan prata om allt med. En del av dem har jag känt hela livet andra har jag lärt känna senare.

Det bästa med vänner är att man inte behöver prata varje dag men med en del gör man det, och ändå befinna sig där man slutade sist. Jag skulle inte kunna prata illa om de vännerna. Behandla andra som du vill bli behandlad själv tycker jag borde funka.

Att plötsligt upptäcka att de som man trodde var ens vänner inte är det är smärtsamt. Det gör djävulskt ont och ma känner sig så sviken. Precis som min facebookvän säkert gör nu. Männsikan kan vara ond av sig men jag föredrar att vara god. Det mår man bättre av.

Ta vara på dina VÄNNER! Kram Anna

2 kommentarer:

  1. Vilket fint och tänkvärt inlägg Anna. Jag hoppas att din vän kan resa sig och gå vidare tillsammans med sina riktiga vänner. Det kan göra ont att upptäcka att de man trodde var riktiga vänner inte är det. Riktiga vänner, de som finns där i vått och torrt, är en av livets stora skatter. :)

    Ta hand om dig Anna och njut av den ljuvliga sommaren!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Jag tror säkert det löste sig för honom..missförstånd låg bakom i detta fallet men det är knivigt det där med vänskap.

    Jag är glad åt de vänner jag har i alla fall små som stora unga som gamla!

    Ha det gott Lotta! Kram ANna

    SvaraRadera