tisdag 10 maj 2011

Anna Pavlova





I lördags när vi var på SM-bankett hos Anders och Fia tog jag med efterrätten. Jag funderade länge på vad jag skulle baka. Till slut kom jag på att det vore roligt att testa något nytt. Pavlova blev det. Det var inget jag gjort tidigare men det blev supergott. Bilderna är något suddiga men är det SM-bankett i bowling så är det!!!

Här kommer receptet som jag hittat på fina matbloggen: Kryddburken
Det här behöver du :


5 äggvitor
2½ dl strösocker
½ krm salt
2 msk potatismjöl
1 msk vaniljsocker
1 tsk vitvinsvinäger

GÖR SÅ HÄR :

Vispa äggvitorna med hälften av sockret till ett hårt skum. Tillsätt resten av sockret och även salt och fortsätta vispa tills smeten är fast och glansig. Blanda potatismjöl med vaniljsockret och rör ner, tillsätt vitvinsvinägern och vispa en liten stund till. Rita en cirkel på ett bakplåtspapper med en liten tallrik, ca 20-25 cm i diameter. Klicka ut marängsmeten på bakplåtspappret och forma den rund. Dra med en spatel upp kanter på marängen. Grädda i 1½ timme, först 225 grader när marängen precis ställs in, sänk sedan värmen direkt till 150 grader. När 1½ timme gått, stäng av ugnen och låt marängen stå kvar tills ugnen kallnat. Fyll med grädde och färska bär och frukter.

Kanske en annan variant av midsommartårtan!
Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar