måndag 5 mars 2012

Tala är silver men tiga är guld


En morgon förra veckan när jag körde till jobbet lyssnade jag på Lotta Bromé. Det diskuterades om hur vi människor är och beter oss mot varandra. Föremålet för detta var givetvis medias lille hackkyckling Björn Ranelid. Hade någon pratat om Ranlid för ett år sedan hade jag svarat att det jag visste om denna man var att han ofta hamnade i olika dispyter och att han hade skrivit ett antal böcker.

När jag i Malmö för ganska så exakt en månad sedan träffade denna ganska charmige man på det bloggeventet jag var på. Där fick jag och alla andra bloggerskor (tror jag) se en väldigt trevlig sida av honom. Han höll låda i en timma, bjöd på många tänkvärda repliker och dessutom berättade han med glädje om sin del i Sara Lis Mirakel. Han berättade hur han i alla år stått ut med medias behandling av honom. Och ingen vet varför man går så i attack på just honom.

När han var med i Melodifestivalen blev det stora rubriker när låten Mirakel gick direkt till final. Inte så mycket om själva låten diskuterades utan det var med hur Björn Ranelid såg ut. Orka.

Men hur mycket ska man tåla? Det är vi vuxna som sätter de gränserna. Jag kan känna mig oroad för de som ska vara vår framtid. Barnen. När vi vuxna pratar på ett sätt om andra, som inte är ok, hur ska de kunna lära sig. Vi brottas ständigt med att lära barn och ungdomar rätt och fel. Hur är det möjligt när massmedia totalt manglar vissa människor. Klart nu efter att jag sett en annan sida av Ranelid undrar jag ju också varför. Jag blev helt enkelt mer medveten om att det händer.Varför blir just han hängd? Varför är det tillåtet att öppet kritisera hans utseende offentligt? När blev det tillåtet?

 
Jag kan bara gå till mig själv. När man säger ifrån. När något inte är rätt och man försöker fixa till det. Då blir man obekväm och lätt att andra säger hur man är. Händer inte ofta men det händer. Hur gör man för att det ska bli bra? Ska man tiga? Ibland är det nog bäst som de säger; Tala är silver och tiga är guld!

Här lunkar allt på som vanligt. Agnes och Signe fyllde tolv år i lördags och det firades hela dagen! Vi åkte på shopping. De gillar mer att vara med och bestämma nuförtiden. Och det underlättar för mig också! Vet inte hur många gånger jag kommit hem med kläder som inte varit till pass....

De hade beställt varm smörgåstårta och det fick de. Jag hade också gjort en Leila-paj som var lite Amerika-inspirerad och nog tyckte jag att den var lite OK. Melodifestivalen med lite vänner på kvällen och det blev en trevlig avslutning på en trevlig dag!

Kram Anna 

15 kommentarer:

  1. du är klok du kvinna! KRAM!

    SvaraRadera
  2. Bra inlägg. Har varit ytterst förvånad över hur folk sänker sig de senaste veckorna. Både med Ranelid och Estelle. Har folk inget bättre att reagera på? Världssvält, krig, fattigdom?

    Kram

    SvaraRadera
  3. Visst är det så. Vi har alla ett ansvar för hur vi kommunicerar och hur vi beter oss. Både privat och offentligt. Media har ett särskilt ansvar tycker jag, men så har även de som är mer eller mindre i det "offentliga rummet", som bloggare, twittrare etc.
    Just Ranelid har jag faktiskt väldigt dålig koll på och alltså inga som helst teorier för varför han så ofta hamnar i "låsväder" i media. Just melodifestivalen var det flera år sedan jag slutade se, men är faktiskt nyfiekn på just Ranelids framträdande eftersom jag läst och hört mycket om det. Sedan kanske jag inte tycker att man kan säga att man kan separera en låt och en artist som framför låten helt. För artisten ansvarar ju ändå för vilken sång (eller framträdande i stort) som han eller hon vill framföra och får då vara beredd på att stå för detta val vilket därmed kan innebära kritik. Samma gäller konstnärer och författare, vilket ju Ranelid också är. Jag har dock aldrig läst några av hans böcker så även på den sidan har jag inga teorier om ifall han ev skriver provokativa texter eller så? Jag tror tyvärr att det är lätt att hamna i ett fack som offentlig person och att det sedan kan vara svårt att ta sig ur det.
    Roligt att du fick ett så bra intryck av Ranelid på ert event! Jag tycker dock han verkar ha en hel del fans också, så allt som tycks om honomär ju inte negativt som tur är.
    Hoppas iallafall att fler skulle ta ett större ansvar för hur de uttrycker sig även när de är negativa mot något eller någon.
    KRAM!

    SvaraRadera
  4. Jättebra inlägg. Jag är inte så mycket för just det där med att tala är silver tiga är guld. Jag gillar att vara lite obekväm. Jag saknar totalt spärr när det gäller att uttrycka mig om saker som jag anser är fel eller orättvisa. När någon far illa och är det riktat mot barn så blir jag skogstokig och river upp himmel och jord.
    Sverige är så ängsligt ibland. Ranelid sticker ut. So what. Han är härlig av just den anledningen.

    SvaraRadera
  5. Undrade just vad det var för bild du visade, nu ser jag ;)

    Bra bra bra skrivet Anna! Gud vad media och vi vuxna gör bort oss många gånger när vi är okunstruktiva och bara manglar på.

    Vad gulligt att ha 12-åringar hemma...minns det som en skön ålder.

    Stor kram!

    SvaraRadera
  6. Handlar det mesta inte i grund och botten om att sälja lösnummer. Massmedia har en stor del i dessa drev som blir ibland. Bedrövligt är ordet.

    Ha dte gott

    SvaraRadera
  7. Hej vännen!

    Stod härom dagen och pratade med barnen om just det ordspråket... Inte i detta sammanhang, men just att det ibland faktiskt är bätter att knipa....

    Jag blir så sabla trött på media... Först har dom löp om den fantastiska nyheten om lilla prinsessan Estelle... Finns liksom ingen HEJD på hur stor nyhet det är... För att sedan attackera kungahuset på nästa löp... Allt för att sälja...

    Och likadant med den stackars Ranelid... Han får alltid klä skott i alla sammanhang... Ända sedan Linda Skugge var med och drog i gång cirkusen för ett antal år sedan... Vissa personer ÄR tydligen offentliga hackkycklingar... Och det som skrivs om dom saknar helt proportioner....

    Nä, dubbelmoral är rätta ordet för media många gånger....

    Kram Carin

    SvaraRadera
  8. Hej Anna!
    Bra inlägg! Jag förstår inte vad det är för fel på medmänsklighet, omsorg om andra, empati och värme. Vad vill vi att våra barn ska få med sig i livet? Respekt för andra, självkänsla och empatisk förmåga eller en vass tunga för att kunna trycka till eller trycka tillbaka? Nej, åter med snäll och snällhet! Att bry sig om andra. Livet är för kort för att smutskasta eller smutskastas!
    Kram Anna

    SvaraRadera
  9. Sant det du skriver.
    Media kan verkligen PISKA.
    OCH nog är det vuxenmobbing många ggr.
    Offentlig sådan.
    Klart att vi måste få säga vad vi tycker, men media har ett stort ansvar där. Det är skillnad på HUR det sägs.
    Ja, vi ska nog alla tänka till en gång eller två innan vi både talar och skriver.

    Just Ranrelid får utstå mkt spott och spe.
    Iår är det han och Flink som får ta all skit på mellon.
    Jag tittar inte på mellon. Det känns så konstigt att sitta härifrån och se den.
    Halöva nöjet med den är att se den med andra, och att veta att ALLA tittar.
    Då jag var hemma i mars för tre år sen var det skitkul. men nu orkar jag inte.
    Ska dock leta upp både Ranelid och Flink på YT.

    Kramar!!

    SvaraRadera
  10. Mycket bra inlägg!! Undrar också varför folk hänger ut vissa så och väljer ut en hackkyckling..:?! Exakt det du skriver är nog det värsta, förutom den, i detta fallet Ranelid (som var en mycket sympatisk person!)som får utstå allt,men vad sänder det för signaler till våra barn???

    Kram
    Adela

    SvaraRadera
  11. Ja, varför älskar vi att hata vissa människor som vi egentligen inte känner? Bra inlägg - värt att tänka på!

    SvaraRadera
  12. Visst är det konstigt. Att folk orkar? Har efter eventet haft många diskussioner med folk (och fä) ang Ranelid och människor som går utanför strömmen. Varför är det så svårt att glädjas för vissa?
    Ha det bäst!

    SvaraRadera
  13. Givetvis har du helt rätt. Vem ger någon rätt att hacka på någon annan? Alla människor är väl lika mycket värda och ska behandlas med samma respekt? Jag har också funderat mycket på detta på sista tiden, då även min man varit uthängd i media. På något sätt förväntas man och ta det som offentlig person. Själv förstår jag inte varför. Och det är som du säger; hur ska vi kunna lära barnen att behandla andra människor med respekt?

    SvaraRadera
  14. 5-års jubileum med stor utlottning & massor av fina vinster hos http://kryddburken.se/

    :)

    SvaraRadera
  15. Kloka ord Anna och precis vad jag funderat på också. Varför liksom? Media måste väl hacka för att få sälja sina lösnummer. Vi är nog inte bättre än att vi gillar att smaska i oss elände och skvaller, tyvärr.
    Kram till dig.

    SvaraRadera