torsdag 18 mars 2010

Fortfarande drömmen om Cypern...


Drömmen om Cypern drömms fortfarande! Mitt favoritprogram i TV just nu är ju "Drömmen om Italien" där man tävlar om att få driva ett litet Bed and Breakfast i byn Lapedona i Italien. Gud, jag blir helt lyrisk när jag ser det. Jag önskade att jag själv fått chansen att göra det. Nu skulle jag vilja ha det på Cypern där Natalie bor men vem fasen vet om Natalie skulle vilja att jag också bodde där!!!

Jag har stulit minutrar och sekundrar idag för att försöka sätta mig in i vad de flesta av landets skolchefer vill ha ut av oss lärare..de vill förfoga över vår tid på ett modernt sätt säger de. Bort med ferietjänsterna och ha samma villkor som alla andra, dvs ha semestertjänst och 40 timmarsvecka.. Ibland blir jag helt imponerad över vad sk chefer kan åstadkomma såna orimligheter. Ja, men visst vi tycker ju samma..de tror de är överens också.

Hur fasen skulle skolan se ut om vi hade 40 timmarsvecka enligt mig? Ska man klara av att driva en klass på 40 timmar inkl. planering, utvärdering, föräldrasamtal, utvecklingssamtal, åtgärdsprogram, APT, konferanser, EVK, EVT, dokumentering osv osv...samtidigt som vi ska ge elverna en god kvalité på undervisningen och se till att de når målen, helst med god marginal. Man ska se alla, behandla alla lika, se till att alla får möjligheter till att lyckas. My god, hur är detta möjligt på 40 timmar i veckan? Hur många kommer att bränna ut sig på en termin eller ett läsår!? Måånga i alla fall. Det känns verkligen inte roligt att vara lärare just nu. Detta är den stora frågan på många skolors personalrum idag, det kan jag lova..

Nog om jobb. Snart helg igen och imorgon ska jag ta en sväng till Gekås tror jag. Inte för att handla en massa utan för att jag behöver lite av varje. Jag ska köpa lurar så jag och Natalie kan tjöta på Skypen. Blir lite bättre för min ekonomi !!! Dyrt är det att ringa till Cypern!!

Idag var det ett gäng killar som knackade dörr och sålde fisk. Svindyrt var det. Det fanns ingen fisk under 200 kr /kg. Jo, färskfrysta räkor som de tog 179 kr/kg för. Ok, tänkte jag, det skulle väl vara ok med ett kilo räkor. Men då visade det sig att det bara gick att köpa 5 kg. Tack och hej sa jag och skickade ut karl på gatan igen. Hutlösa priser. Sån fiskälskare är jag inte så att jag Hux Flux köper räkor för 1000 spänn. I ställer bestämde jag och Rebecca att vi skulle dricka vin !


Go Natt ni därute <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar