fredag 27 april 2012

En nostaligresa som började för 29 år sedan!

Tog med mig mina två kollegor som jag arbetat med i snart tre år till Göteborg. Vårt samarbete kommer att upphöra till sommarlovet då de ska tillbaka till skolan där jag arbetade förut. Jag stannar kvar och tar emot nya sjätteklassare. 

Då tyckte jag att det var passande att bjuda dem till Göteborg. Vi startade på GothiaTower och Heaven 23. Där avnjöt vi den godaste och mest omtalade räkmackan i hela Göteborg.




När vi var mätta och belåtna skulle vi ta hissen ner. Måste bara få berätta lite kuriosa om hissar. Jag har höjdskräck. Och inte så lite heller. Jag har aldrig ätit uppe på Heaven 23 innan för de gånger vi varit där tidigare har vi inte kommit in för vi har inte beställt bord i förväg.

MEN vid de tillfällena har mina vänner alltid sagt åt mig att det bara gick att åka upp i hissen som går utanpå huset. Utsikten lär ju vara enorm men jag står där i hissens hörne och tittar INTE på någon utsikt minsann! Och de har skrattat åt mig!! Fast jag vet ju varför iof, de har fått sin hämnd då deras hockeylag Frölunda förlorat och mitt lag vunnit! Nu är mina kollegor inte så noga med den hissen heller så vi letade upp en hiss inne! Som fungerar som en helt vanlig hiss!

Men nu var det ner vi skulle och efter ett glas vin och öl så blir man ju lätt lite kaxig och modig. Så jag mer eller mindre pötte in en av kollegorna i hissen medans den andra la benen på ryggen och smet fort som attan in i samma hiss som vi kom upp med!!!

Plötsligt var vi på väg ner. Men döm av min förvåning att jag i ögonvrån, JA, jag stod i hörnet nu också, såg min kollega stå alldeles vid fönstret och se helt cool ut och t om snacka med en engelsman som gjorde oss sällskap från 23:e våningen till entréplan på mindre än 5 sekunder!



 Vi smet över gatan över till Rondo där Tomas Ledin bjöd på bästaste showen!
 Så här är det. För 29 år sedan när jag var 16 år satt jag i mitt flickrum en sommarkväll och gjorde mig i ordning för en kväll på Hjortnäs. Hjortnäs var som en Folkets Park som låg mitt ute på landet. Det vallfärdades ungdomar dit och det bjöds på idel kända artister. Vem minns inte Carola som var där med sin pappa. Gyllene Tider, Magnus Ugga, Snowstorm, osv... även Tomas Ledin var där och man bara älskade "Sommaren är kort".

Vilka minnen. Sedan har han väl inte tillhört mina absolut favoriter och han har nästan varit bortglömd i mitt hjärta. I höstas vaknades hjärtat till liv när han var med i "Så mycket bättre" och nästan var det så att man t om blev lite kär i den där 60-åringen!

Jag kan säga att det blev inte bättre i hjärtat!! Han går in och gör en supershow. Han har en röd tråd genom hela shown och bjuder på låtar som Knivhuggarrock, Sommaren är kort, Genom ett regnigt Europa, Du kan alltid lita på mig, Sensuella Isabella och många många fler.

Men det var magiskt när han stod där på bordet mitt i publikhavet och sjöng;


"Det finns tillfällen i livet,
Som aldrig kommer igen
Man känner det på sig,
Av nån anledning vet man att det är så




Snart tystnar musiken
Vi kan gå långsamt genom stan
Vi kan stanna till ibland
Vi kan drunkna i varann
Och om sanningen skall fram,
Jag vill att vi skall älska"



Kram Anna




12 kommentarer:

  1. Låter som en toppenresa.

    & jag har alltid avskytt Ledin men efter Så mycket bättre tycker jag han verkar vara en riktigt mysig och härlig människa. Skönt att man kan ändra sig.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Helene, jag håller med. Han förändrades faktiskt i mina ögon när han var med där!!

    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. King Size räkmacka!

    Undbart.

    Det är det värt att kämpa sig upp för, trots läskiga hissar. Och ner ska man ju på något vis...mätt och glad ;)

    Himla trevligt att åka med dina kollegor till Göteborg! Fullspäckat program dessutom. Ledin hör ju tonåren till. Jag har aldrig varit så där jätteimpad av honom, men jag blev förtjust när jag såg honom i "Så mycket bättre". Ja, lite kär jag med...;)

    Ha en skön helg goa du!!!

    SvaraRadera
  4. O gillar den mannen! Såg ju honom också där för ca 1 månad sen och det var toppen!! Vi var också på Heaven fast efteråt;)Härliga bilder du bjuder på!

    Kramar
    Adela

    SvaraRadera
  5. Wow, vad roligt ni verkar haft. Och nu blev jag enormt sugen på räkmacka, det var så länge sedan jag åt det :). Ha en bra lördagkväll!

    SvaraRadera
  6. Ja, men visst är han bra?! Vi såg honom i Kristianstad för ett par år sedan och han var helt fantastisk!

    SvaraRadera
  7. Blev lite nostalgisk när du nämner Hjortnäs. Du menar väl Hjortnäs brygga? Har roliga minnen därifrån. Parkerade en gång så att jag fick en VW på min dragkrok...
    Preskiberat nu och vansinnigt roligt då...
    Thomas Ledin...inte fel.
    Ha en fin helg,
    Agneta

    SvaraRadera
  8. Jag ska också gå och se denna show, ,men på cirkus i Stockholm, om jag får biljetter :-)

    Jag älskar Tomas Ledin...och Göteborg för den delen :-)

    Ha det gott

    SvaraRadera
  9. Vilken räkmacka!!
    Mums, och KING SIZE!!!
    YESS!!!
    Himla MYSIGT inlägg!!
    FINA BILDER!!!
    SÅ fina!
    Showen med Ledin skulle jag gärna se!!!
    OCH ja, det är värt att åka upp med läskiga hissar för utsikten betalar sig verkligen!!
    KRAM!!!

    SvaraRadera
  10. Vi såg Ledin på Rondo i höstas, ååå vilken bra show det var! Jag blev verkligen positivt överraskad av både kvaliteten och känslan, det var hur bra som helst.

    Den räkmackan ser verkligen god ut, kanske får det bli räkmackor här någon kväll i helgen. Jag älskar räkor, det finns inte mycket som slår det!

    Ha det gott vännen, nu ska jag scrolla igenom din fina blogg lite till. Har varit dåligt med surftid på sistone, jag har abstinens!

    Kram Elin

    SvaraRadera
  11. Men oj vad trevligt!! Och räkorna... Jag dreglar!:)
    Höjdskräck??!! Tell me about it!! Usch och fy.
    Nu ska jag sova vännen efter den här fartfyllda dagen;)
    Ta hand om dig. Kram

    SvaraRadera
  12. Wow! Vilken resa och den där räkmackan går verkligen inte av för hackor. Gott! :)

    Åh Anna, det var så att det killade i magen på mig när jag läste om hissarna. Du vet ju att jag har både hisskräck och höjdskräck. Men precis som du så försöker jag utmana mig själv på båda punkterna emellanåt. Det där oroande pirret i magen kommer nog alltid finnas där när jag åker hiss men visst känner man sig stolt när man har fixat det? :)

    Tomas Ledin. Han är bra han. En av mina favoriter. Så många minnen till mängder av hans låter vid olika tidpunkter av mitt liv. :)

    Ta nu hand om dig du härliga virvelvind och njut av solskenet! Här är det roadtrips, glass, sandaler och sommarvärme som gäller. Jag njuter!

    Stor kram
    Lotta

    SvaraRadera