fredag 2 maj 2014

En stark resa del 1

I början av april begav vi oss på den resa som vi planerat hela vintern. Det där med planering är halva nöjet tycker jag. Tror vi började på allvar bestämma oss i oktober/november och strax innan nyår bokade vi biljetterna tillsammans med goda vänner.

Det var lite lyxigt att gå på påsklov en hel vecka innan det egentligen började. Vi startade vår "En-stark-resa" på Landvetter och på bilden ovan har vi kommit till Helsingfors.Med oss på resan är även Elin som är mina tjejers absoluta bästa vän.

Här har vi kommit till Grönland. Jag tycker det är häftigt när piloten berättar var vi är för annars flög vi ju mest över vatten. Flygresan för min del gick bra. Jag har nästan lagt bort min flygrädsla även om jag kanske inte kommer att bli helt bekväm där uppe i luften!

Sakta men säkert närmar vi oss resmålet! Här har vi kommit till New York.Det var ganska snabba ryck mellan flighterna så det gick i ett rasande tempo i emigrations. Inga frågor bara snygga foton och klumpiga fingeravtryck gjorde att vi kunde fortsätta våran tour.

1:a natten tillbringade vi i Miami och det var ganska gött när vi vaknade upp på morgonen och kände värmen slå emot oss. Alla var förväntansfulla inför dagen som skulle tillbringas över Everglades och vidare mot Sanibel Island. Trots att jag bott i Florida för läääääänge sen hade jag inte hört talas om Sanibel. Lite fina tips från bloggare jag lärt känna så var det ett solklart mål att över dagen besöka ön. Den kallas även Snäckön för alla dess fantastiska snäckor.

Vi bodde precis alldeles bredvid Miami International Airport. Ungarna tyckte det var lite cool att de flög strax ovanför huvudena på oss.

Det första vi möter när vi svänger ut från hotellet är den här coola skolbussen som för mig är ett klassiskt USA-kort.

Vi åkte över Everglades och en och annan alligator visade sig tillsammans med vita hägrar. Lite döda sköldpaddor låg utmed vägkanterna och det var svårt att hålla ögonen på vägen. Var ju så kul att se dem!

Små pauser då och då!

Vi valde att inte gå in i parkerna utan åka till Sanibel Island men vi körde in och kikade lite!

När vi körde över bron från Fort Mayers till Sanibel blev det genast sämre väder. Men det kändes ändå spännande och kul!

Stannade till på en "mellan-ö" och plockade lite snäckor. Vattnet var alldeles ljummet. Det var otroligt kvalmigt ute men ändå...så länge sen man kände värmen så här kunde inte klagas. Här är våra bilar som vi körde.

Men vilka snäckor. Nu hittade vi inte kanske de största och vackraste snäckorna men de var så fina. Jättetjocka och vita. En del var lite tigrerade men vi plockade med dem vi hittade. Jag hade laddat med Pringles-burkar och förvarade dem där. Nu ligger de hemma i Kinna och bara är fina minnen.

Dålig bild för den är tagen i farten men nu kan man se det turkosa vattnet. Det var så vackert.

Denna bilden är också dålig kvalité på men den är så charmig. I gul regnrock stod en stor, färgad kvinna som var polis. Hon dirigerade trafiken på en otroligt sätt. Med gester visade hon oss alla hur vi skulle köra. Det fullkomligt spöregnade men hon bara fortsatte och fortsatte. Det var en grym upplevelse.

Sen körde vi omkring och tittade på ön. Det var som i en film från en paradisö. Och visst är Sanibel Island ett paradis. Jag tror det är Ving som har resor dit för den som är intresserad.

Den här stranden är vanligtvis full av snäckletare och andra soldyrkare. Vi upplevde orkan. Alltså sanden piskade oss i ansiktet och prata var näst intill omöjligt. Vågorna slog höga men det var ändå häftigt att gå där i sanden.

Växtligheten flödar på Sanibel.

Hittade en loppis och då var det självklart att göra ett besök. Fanns massor av coola saker men jag valde att inte köpa något!

Efter några timmar på Sanibel åkte vi vidare upp mot Hudson, Tampa. Det hade spruckit upp och nu var tonåringarna lite sugna på att shoppa och som av en händelse (!) åkte vi precis då förbi shoppingmallet Ellenton så en tvärnit och in där! Oj, oj ,oj....vilket paradis vi hamnade i! Vi började i Nike-affären och sedan vidare. Tjejerna shoppade loss på Juicy Couture. De drog och provade, funderade och la tillbaka och provade igen!

En paus på Starbucks var väldigt tvunget även om det ser ut som hemma. De hade Wi-fi så det uppdaterades statusar och det instagramades intensivt! Ja, jag får väl erkänna att jag var en av dem!

Här trivdes jag. Tror inte det behövs några ord. I was in heaven! Men typiskt då hade alla jättebråttom vidare till huset så jag köpte inga ljus. Inte här men väl  i Orlando spenderade jag både pengar och tid i Yankee-Candlebutiken. Alltså dessa dofter. Mums!

Ellenton. Ett typiskt Outlet-mall. De såg likadana ut vart vi än var! Bra, för det blev lätt att hitta dit även om vi damer i sällskapet luktade oss till det!

Efter en intensiv dag kom vi fram till huset vi hyrt. Allt var till belåtenhet och nöjda somnade sällskapet i "En-stark-resa" för att möta nya äventyr dagen efter.