söndag 13 januari 2013

idag blev jag riktigt förbannad




Jämställdhet är ett politiskt begrepp definierat som jämlikhet mellan könen. Vad det sedan innebär råder det olika uppfattningar om. En tolkning är att jämlikhet mellan könen innebär att alla individer, oavsett om de är män eller kvinnor, ska ha samma formella rättigheter. En annan tolkning innebär att män och kvinnor som kollektiv skall ha lika stor representation i alla sammanhang. 


Jag brukar inte bli så galet arg som jag blev idag men jag såg rött!!

Hela helgen har jag tillbringat med vänner i vår idrottsarena och det har spelats inomhusfotboll. Vi har hejat och tjoat och skrattat och druckit kaffe. Små fruktstunder har det också blivit.

I eftermiddags blev det ett litet uppehåll mellan matcherna och det skulle delas ut ett stipendium till ungdomar som varit duktiga och fina föredömen för lagkamrater. Nu har jag inte alla detaljer men det fanns tydligen tre pris att dela ut. En till en tjej och två till grabbarna.

Jag tyckte det var sån dålig stil av arrangörerna att inte dela ut två pris till vardera kön kille/tjej. Det är ju pinsamt. Att killarna alltid ska få mer och uppmärksammas på ett annat sätt. 
Jag förstår mycket väl att inte alla kan få priset och det finns många som är värda det som inte fick det men åtminstone kunde det vara lika fördelat.

Vi har ändå en klubb i kommunen som har en galet stor damfotbollsverksamhet. Så att det skulle vara brist på tjejspelare det är det inte!

Jag vet också att det ÄR skillnader mellan killar och tjejer. Jag har den erfarenheten med mig. Och det tar tydligen tid och det kommer kanske aldrig att bli helt jämställt men kan man inte som en liten förening börja arbeta mot det så kommer vi aldrig dit.

Sedan blev jag väldigt glad för hon som fick det enda tjej -stipendiet är min granne. Och hon är duktig, otroligt trevlig och spelar i Västgötalaget! Och det är rätt att uppmärksamma detta. Men ett litet pris till vore på sin plats! För att stärka och ge positiv respons. Det handlar ändå om ungdomar!


Efteråt for jag till gymmet och nu sitter jag här. Lite nybakat bröd blev det också och det var gott!! Vem kan motstå nybakat?! Inte jag!

Det är dags att förbereda en ny vecka med nya möjligheter!

K Ä R L E K




9 kommentarer:

  1. Ja dålig stil, samma till alla tycker man ju.
    Ha en fin kväll
    Kram från Victoria på www.victoriasprovkök.se

    SvaraRadera
  2. Håller med dig till 100.
    VAD är det för stil?
    De skulle ju haft fyra priser, två till killarna och två till tjejerna.
    Morr!!
    Men nybakat är gott!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Bra Anna, det gäller att reagera, protestera och aldrig sluta belysa orättvisor! Nu närmar sig din dotters resa, lyckans ost!!!
    Sköt om dig Anna! Här i Skåne snöar det ymnigt ikväll!
    Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nu åker de i morgon bitti! Jag är sjukt avundsjukt på dem. Hade gärna åkt med dem!

      Kram Anna

      Radera
  4. Men ärligt talat Anna så är det oförsvarbart att ha två priser til killar och ett till tjejer. Lyft och ifrågasätt för bövelen. På allvar menar jag det, jag hade inte kunnat låta bli.

    Ha en fin dag

    SvaraRadera
  5. Ja, det är inte klokt. Kan inte fatta hur de tänker alls...om de ens tänker!!

    Kram Anna

    SvaraRadera